Judo trainingen/oefeningen voor beginners

Voor discussies met betrekking tot kata en techniek.

Judo trainingen/oefeningen voor beginners

Berichtdoor Moegie » 27 apr 2010, 10:58

Hallo allemaal,

ik heb zitten neuzen en googlen (is dat wel een werkwoord?! :P) over informatie over judo voor beginners..
als fanatieke beginner wil ik meer dan 1x 1,5uur trainen per week. Ik las op judoforum.com diverse meningen over dit onderwerp, de meeste zeggen dat je je moet concentreren op krachttrainingen en conditietrainingen, judo-technische trainingen moet je alleen in bijzijn van je sensei doen- anders leer je jezelf misschien verkeerde dingen aan die dan weer moeten worden afgeleerd..

Hoe denken jullie hierover? Wel of geen judo "thuis" oefenen? En krachttrainingen?? Hoort dat nu echt thuis in Judo? De oprichter van Judo was toch iemand die "fysiek" niet heel sterk was maar door flexibiliteit en buigen van "energie" zichzelf "staande" wist te houden, niet door kracht? Ehm.. Sneeuw op tak verhaal.. ene tak brak, ander boog mee..
(Ik weet dat Judo veel meer is dan dit, maar "effe" samengevat... soort van :P)
Ik merkte zelf bij het doen van een ippon-seoi-nage dat dit amper kracht kostte, terwijl de persoon tegenover me een kilootje of 30 zwaarder was... Dus als goede Judo weinig kracht kost... waarom dan krachttrainingen?
En als je Judo in een ander omgeving dan je dojo doet, wat voor oefeningen kan je dan solo doen?

En en en .... nog 1 vraag... raden jullie nog wat goede boeken aan voor mij als beginner? om een goede theoretische basis te leggen, voor wat ik nog allemaal te leren heb.. en misschien oefeningen die ik zou kunnen doen (kracht, techniek, conditie..).

Een hoop vraagtekens hier :idea: !
Moegie
JF Gokyu
JF Gokyu

Graduatie: 6e kyu (wit)

Re: Judo trainingen/oefeningen voor beginners

Berichtdoor Tom » 27 apr 2010, 15:09

Natuurlijk is er voor een perfect uitgevoerde worp weinig kracht nodig. Maar in een wedstrijd zal het je bijna nooit lukken om een worp perfect uit te voeren. Dit komt doordat je niet altijd ruimte krijgt voor je favoriete worp en je tegenstander die op uiteenlopende wijzen kan reageren.

Als je krachttraining gaat doen en je wil dat het wat te maken heeft met judo moet je dus iemand opzoeken die voor jou een sportspecifiek schema kan maken. Daarin zal niet getraind worden op massa maar met een groter aantal herhalingen explosief uitgevoerd. Je zult merken dat je dan de worpen ook beter kan uitvoeren omdat je tegenstander meer verrast wordt, je de balans van je tegenstander meer kan verstoren en je makkelijker door zijn pakking heen komt. Bovendien kan je een partij makkelijker volhouden als je het aantal herhalingen van je oefeningen vergroot.

In mijn ogen heeft het dus wel degelijk zin om krachttraining/conditietraining te doen. Trainen in judo lijkt me toch het makkelijkst als je veel oefeningen kent, jij als beginner niet. Maar je merkt vanzelf of een worp lekker gaat en kleine verbeterpunten hou je altijd. Das dus voor jezelf om te bepalen of je zelf kan/wil judoën(en of je een partner hebt).

Grtz.
Tom
JF Rokkyu
JF Rokkyu

Graduatie: 1e dan (zwart)

Berichtdoor Jacob » 27 apr 2010, 20:40

Tsja, het ligt er ook heel erg aan wat voor 'soort' judo je wilt gaan beoefenen. Wedstrijdgericht of technisch gericht. In principe zijn die beiden met elkaar verbonden, maar tegenwoordig heeft het wedstrijdjudo steeds minder raakvlakken met het traditionele judo. Het verhaal van Tom klopt in de huidige wedstrijdcultuur. Maar jouw opmerking over krachtloosheid in techniek klopt ook. Naar mijn mening zit spiermassa je juist meer in de weg als je juiste technieken wilt maken. De bedoeling van Judo is juist om je tegenstander te 'helpen' in zijn aanval en deze door te sturen of juist af te buigen. Hierdoor zal hij uit balans raken en kun je je techniek uitvoeren. Inderdaad is dat lastig als je twee getrainde wedstrijdjudoka tegenover elkaar zet. Die kennen het klappen van de zweep veel te goed. Werkt Judo dan dus niet? Zeker wel, maar je zult in de praktijk nooit twee echte judoka elkaar zien aanvallen. Een judoka valt niet aan, dus volgt er geen gevecht. Een niet-judoka zal veel gemakkelijker te hanteren zijn. Ik heb reeds vele vecht- en verdedigingssporten beoefend en weet uit de praktijk ( gelukkig alleen met sparring ) hoe effectief Judo kan zijn. Als je bewegingen van je tegenstander wilt manipuleren heb je juist geen spierkracht nodig, noch bepaalde favoriete bewegingen/oefeningen. Dan heb je souplesse en instinct nodig. Het oefenen van feitelijk alle mogelijke situaties helpt je daarbij. Ook Shiai speelt daarin een belangrijke rol ( wedstrijden ), maar dan puur om de spontane situaties het hoofd te leren bieden, en daarmee je technieken verder te verbeteren. Spierkracht speelt daarin m.i. geen enkele rol. Sterker nog, als ik les geef dan hamer ik juist altijd op een ontspannen houding gedurende iedere techniek. Ik hamer zelfs steeds op een twee-vingergrip ( pakking waarbij alleen de wijs-/middelvinger en duim grip houden, en de ringvinger en pink er eigenlijk maar nutteloos bij zitten. Niet dat dat zo'n fantastische pakking is, maar door daar op te wijzen gaan mensen automatisch veel minder op kracht trainen. Een pakking met de volle vuist resulteert vaak in een verstarring van de hele onderarm omdat die zich aanspant.

Oftewel, om een lang verhaal nog langer te maken. Als je wedstrijden wilt gaan doen, dan is krachttraining geen overbodige luxe. Wil je het traditionele judo gaan leren, dan raad ik je dat juist af. Op zich kun je thuis prima oefenen, maar doe dat pas nadat je op zijn minst de basis van de techniek geleerd hebt. Als je verder komt zul je gaan begrijpen dat ook jouw trainer niet de waarheid in pacht heeft, en kom je erachter dat er 1001 manieren zijn voor iedere techniek. Door veel oefening zul je je eigen stijl en uitvoering ontwikkelen en zal het ook gemakkelijker worden om te nieuwe technieken te leren ( zodra je de principes begint te begrijpen ). Dit kun je thuis oefenen door bijvoorbeeld het inzetten van een worp met een denkbeeldige tegenstander. Kijk daarbij alleen wel uit dat je je niet dingen gaat aanleren die niet kloppen. Oefenen niet teveel zonder partner en test de eerstvolgende training ook meteen uit of hetgeen je thuis geoefend hebt ook wel echt functioneert met een echte partner ( en kies er aub eentje die niet meewerkt! ).
Laatst bijgewerkt door Jacob op 04 mei 2010, 05:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Jacob
JF Nikyu
JF Nikyu

Judoclub: Libera
Graduatie: 3e dan (zwart)

Berichtdoor Moegie » 29 apr 2010, 21:37

hummm... bedankt, ik heb weer materiaal om over na te denken :)
Ik ben niet van plan aan wedstrijden te doen, ik denk zowiezo niet dat dat kan in mijn situatie.. ik train maar zo ongeveer 1x per week, ik ben al 26 en heb geen eerdere judo ervaring. Ik denk dat als ik aan een wedstrijd mee zou doen dat ik binnen een halve minuut ergens in een hoekje van de dojo in kreukels lig :lol:
Ik vind Judo zo mooi vanwege de technieken :) daar ga ik mij zeker op focussen! afgelopen les alweer met verbazing zitten kijken hoe ze aan het oefenen waren, allerei complexe technieken.. er werden judoka over en weer gegooid alsof het niets voorstelde :P

meerdere inzichten zijn welkom :)
Moegie
JF Gokyu
JF Gokyu

Graduatie: 6e kyu (wit)

Berichtdoor Hyperboreaan » 02 mei 2010, 17:32

Het instappen van een worp zonder tegenstander wordt nog wel een schaduw uchikomi genoemd. Ik ben hier sowieso geen geweldige fan van, omdat reguliere uchikomi met een tegenstander in bijna elk geval beter is. De enige situatie wanneer het handig is om schaduw uchikomi te doen is met gebruik van weerstand. Bijvoorbeeld door elastieken aan een muur vast te binden en de beweging te maken die je maakt bij het instappen van een worp. Zo bouw je explosieve kracht op, precies daar waar je het in competitie gebruikt.
Beginners, echter, hebben de worp nog niet zo goed zitten. Als ze deze dan gaan oefenen zonder hulp van een Judoka die hen kan corrigeren kan het zijn (en dit is heel waarschijnlijk) dat ze een foute worp leren door herhaling. Het is moeilijk om zo'n fout eruit te halen dan het goed erin te krijgen.

Het is mogelijk om kracht oefening te doen, maar Judo zelf is al een kracht oefening. De benodigde kracht zul je ontwikkelen. Tenzij je, natuurlijk, competitie gaat doen. Als je flink wilt winnen, dan is competitie en conditie-training aan te raden. Gezien jouw leeftijd, en wat je zelf aangeeft, doe dat maar rustig aan.

Dat gezegd hebbende, je bent nog hartstikke jong! Er zijn mensen die veel later dan jou begonnen zijn en als je realistisch bent in je doelen in Judo kun je meer bereiken dan je zou denken. Dat betekent wel dat je Judo moet zien als een lange-termijn kwestie. Dat betekent gedeeltelijk accepteren dat het moeilijk is om vooruitgang direct te zien. Veel mensen, als ik zo vrij mag zijn om te psychologiseren, willen dan meer gaan trainen om sneller die vooruitgang te zien. Mijn advies is, doe het rustig aan. Juist over een paar jaren zie je dat het die jaren training zijn die zich terug betalen, dat is mooi om te zien en belangrijk om persoonlijk te leren.
Daar staat tegenover dat het belangrijk is dat je traint, en er goed bent op trainingen. Dat betekent zo weinig mogelijk trainingen missen (anders blijf je stil staan of ga je zelfs achteruit) maar ook dat je fit en gezond bent als je traint. Als je de mat oploopt met spierpijn van fitness, of zelfs van de vorige Judo-les, dan ben je (vind ik) niet goed bezig.

Wat je wel kunt doen is werken aan je flexibiliteit. Wellicht is het strekken van ledematen onderdeel van jullie warming up of zelfs cooling down. Regelmatig deze oefeningen doen houdt je soepel, voorkomt blessures, en hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker Judo wordt.
Hyperboreaan
JF Nikyu
JF Nikyu

Judoclub: non-JBN
Graduatie: 3e dan (zwart)

Berichtdoor Mitesco » 03 mei 2010, 12:44

In de eerste plaats is het van belang om heel goed te luisteren naar wat je trainer/sensei zegt. Hij ziet je bewegen en als het goed is heeft hij ook enig idee van lichamelijke opvoeding.

Fitness/krachttraining/conditie/cardio is echt wel belangrijk. Zelfs als je in de bouw zou zitten en de hele dag door stenen wegzet, is de specifieke judo-beweging en spierbelasting toch weer anders. Zelfs als je de hele dag op de fiets zou zitten voor je werk, is de piekbelasting op het hart bij sommige judo-oefeningen enorm, zeker bij gewichtsverschil, of het gevoel in newaza je te moeten bevrijden. De combinatie van goede ademhaling, juiste krachtverdeling en de belasting van spieren, leer je niet alléén op de mat.
Judoka hoeven niet per se alleen maar sterk te zijn, maar de kans op blessures is ook veel minder als de spieren krachtig en soepel zijn.

Mijn sensei/leraar is heel erg goed juist in persoonlijke training. Ieder lichaam is anders, en ik zie zelf hoe belangrijk het is, om dan niet te roepen: 'allemaal een kwartier aan dat en dat apparaat'. De een zal zichzelf dan forceren, terwijl het bij de ander niets toevoegt. Iedere judoka heeft zijn eigen persoonlijke level of incompetence, en zowel op de mat als in de fitness is het zaak de grenzen te verleggen, maar ze niet te overschrijden...

Een goed boek vind ik: Handboek judo van Neil Ohlenkamp. Voor volwassenen staat er alles in.

Succes!

Mitesco

mitesco.nl - mitesco.blogspot.com

Judo may be said to lean a man to a state of vigorous activity with a bright hope for the future. Jigoro Kano
Mitesco
Moderator
Moderator

Judoclub: van de Pol
Graduatie: 1e kyu (bruin)

Keer terug naar Kata en techniek