ik heb zitten neuzen en googlen (is dat wel een werkwoord?!
als fanatieke beginner wil ik meer dan 1x 1,5uur trainen per week. Ik las op judoforum.com diverse meningen over dit onderwerp, de meeste zeggen dat je je moet concentreren op krachttrainingen en conditietrainingen, judo-technische trainingen moet je alleen in bijzijn van je sensei doen- anders leer je jezelf misschien verkeerde dingen aan die dan weer moeten worden afgeleerd..
Hoe denken jullie hierover? Wel of geen judo "thuis" oefenen? En krachttrainingen?? Hoort dat nu echt thuis in Judo? De oprichter van Judo was toch iemand die "fysiek" niet heel sterk was maar door flexibiliteit en buigen van "energie" zichzelf "staande" wist te houden, niet door kracht? Ehm.. Sneeuw op tak verhaal.. ene tak brak, ander boog mee..
(Ik weet dat Judo veel meer is dan dit, maar "effe" samengevat... soort van
Ik merkte zelf bij het doen van een ippon-seoi-nage dat dit amper kracht kostte, terwijl de persoon tegenover me een kilootje of 30 zwaarder was... Dus als goede Judo weinig kracht kost... waarom dan krachttrainingen?
En als je Judo in een ander omgeving dan je dojo doet, wat voor oefeningen kan je dan solo doen?
En en en .... nog 1 vraag... raden jullie nog wat goede boeken aan voor mij als beginner? om een goede theoretische basis te leggen, voor wat ik nog allemaal te leren heb.. en misschien oefeningen die ik zou kunnen doen (kracht, techniek, conditie..).
Een hoop vraagtekens hier